
Falownik ENI-FT/ZF/AVE służy do zasilania napięciem przemiennym o regulowanej częstotliwości niezależnych asynchronicznych silników trakcyjnych. W jednej skrzyni zamontowane są dwa niezależne falowniki. Każdy falownik posiada własny sterownik mikroprocesorowy, pracujący pod nadzorem sterownika napędu autobusu PLC w rozdzielni, z którym komunikuje się poprzez magistralę CAN.
Znamionowe napięcie zasilania | 600 VDC |
Zakres zmienności napięcia zasilania | 420 ÷ 750 VDC |
Znamionowe napięcie wyjściowe | 3 x 380 V, 65 Hz |
Częstotliwość wyjściowa | 0 ÷ 200 Hz |
Znamionowa moc wyjściowa | 2 x 60 kW |
Maksymalna moc wyjściowa | 2 x 100 kW |
Komunikacja ze sterownikiem napędu | magistrala CAN |
Zabezpieczenia | przed przeciążeniem wyjścia termiczne |
Stopień ochrony obudowy | IP54 |
Chłodzenie | wodne |
Gabaryty (szer. x gł. x wys.) | 690 x 660 x 225 mm |
Masa | ok. 45 kg |
Temperatura pracy | -30°C ÷ 40°C |
Poziom hałasu | nie emituje dźwięków w paśmie akustycznym |
Falownik jest zabudowany w szczelnej obudowie aluminiowej, która jest pokryta powłoką malarską podnoszącą jej odporność na czynniki środowiskowe i warunki eksploatacji. Sposób mocowania jest dostosowany do potrzeb Klienta i miejsca zabudowy na autobusie. Wewnątrz skrzyni są dwa radiatory, na których umieszczone zostały elementy obwodów mocy. W skrzyni zostały zabudowane płytki elektroniczne do sterowania i diagnostyki wykonane w technice mikroprocesorowej. Złącza wyjściowe, wejściowe i komunikacji umieszczono na bocznych ścianach.
Falownik zamienia napięcie baterii trakcyjnych prądu stałego na napięcie przemienne o regulowanej amplitudzie i częstotliwości. Pozwala na zmianę kierunku wirowania silnika trakcyjnego. Umożliwia również zwrot energii kinetycznej hamującego pojazdu do baterii trakcyjnych. Układ sterujący realizuje wiele algorytmów co pozwoliło na osiągnięcie bardzo dobrych właściwości trakcyjnych w stanach dynamicznych oraz optymalne wykorzystanie falownika.
Falownik napędu zapewnia:
Diagnostyka pracy i uszkodzeń.
Falownik na bieżąco przesyła poprzez magistralę CAN informację o stanie pracy oraz wartości prądów i napięć. Informacje te pozwalają na tworzenie ewentualnych raportów zakłóceń pracy urządzenia.