Zakład Elektroniki Przemysłowej

Uniwersalna skrzynia napędu ENI-EBUS/CENT

rysunek-techniczny-uniwersalnej-skrzyni-napedu-eni-ebus-cent
Opis

KARTA PRODUKTU.pdf

 

SKRZYNIA NAPĘDU ENI-EBUS/CENT

Uniwersalna skrzynia napędu jest jednobryłową skrzynią przeznaczoną do montażu na dachu pojazdu z napędem elektrycznym. Obudowa wykonana jest z blachy aluminiowej o grubości 3 mm malowanej proszkowo. Pokrywa górna przygotowana jest do zapewnienia możliwości łatwego serwisowania (jest uchylna z możliwością blokady oraz wyposażona w antypoślizgową powłokę zabezpieczającą - blachę ryflowaną). Podstawową funkcją skrzyni napędu jest zapewnienie połączeń, zabezpieczeń oraz aparatury stykowo - łączeniowej między magazynem energii (baterią trakcyjną) oraz układem napędowym. Skrzynia napędu wyposażona jest również w aparaturę pomocniczą - tj. sterownik PLC, przetwornice pomocnicze, tester izolacji oraz inne sterowniki wymagane w danej konfiguracji projektu.

Przykładowa konfiguracja skrzyni napędu:

  • Rozdzielnia napięcia,
  • Ładowarka baterii pokładowej,
  • Inwerter do zasilania silnika pompy wspomagania układu kierowniczego (AC1),
  • Inwerter do zasilania silnika kompresora powietrza (AC2) oraz BTMS (AC4),
  • Inwerter do zasilania układu klimatyzacji pasażerskiej (AC3),
  • Monitoring izolacji,
  • Układ sterowania.

Inwertery mogą być dowolnie wymieniane. W sumie można uzyskać do 6 wyjść AC do 10 kW mocy na każde wyjście.

ROZDZIELNIA NAPIĘCIA

Rozdzielnia elektryczna obejmuje całą aparaturę stykową/łączeniową/zabezpieczającą zainstalowaną wewnątrz skrzyni napędu.

Podstawowe parametry:

 Napięcie WN  662 V (596 - 757 VDC)
 Napięcie sterowania  24 VDC (16,8 - 30 VDC)
 Moc  Określona dla każdego z torów

ŁADOWARKA BATERII POKŁADOWEJ

Ładowarka baterii pokładowej jest urządzeniem przeznaczonym do konwersji napięcia bateryjnego do napięcia baterii pokładowej z możliwością ograniczania prądu ładowania akumulatorów. Blok zbudowany jest w oparciu o tranzystory w technologii SiC dzięki czemu nie wymaga dodatkowego chłodzenia poza naturalnym, powietrznym.

Podstawowe parametry:

 Uwy (nom)  27,8 VDC (stabilność 1% w warunkach statycznych)
 Iwy (nom)  < 200 A
 Iacc (nom)  Określona dla każdego z torów
 Chłodzenie  powietrzne, naturalne
 Uwe  500 - 750 V
 Inne  Separacja galwaniczna

INWERTER DO ZASILANIA SILNIKA POMPY WSPOMAGANIA UKŁADU KIEROWNICZEGO (AC1)

Inwerter służy do przekształcenia stałego napięcia trakcyjnego do napięcia przemiennego, trójfazowego bez potencjału neutralnego. Wyjście inwertera wyposażone jest w tzw. "filtr sinus", dzięki czemu kształt napięcia wyjściowego jest przystosowany do powszechnie stosowanych silników (nietrakcyjnych). Pracą toru steruje PLC, które załącza tor w określonych momentach, gdy wspomaganie układu kierowniczego jest wymagane.

Podstawowe parametry:

 Uwy (nom)  3 x 400 VAC (stabilizowane)
 Iwy (nom)  50 Hz (bez regulacji)
 P (nom)  6 kVA
 Chłodzenie  cieczowe
 Uwe  500 - 750 V
 Inne  Układ miękkiego startu u/f = const.

INWERTER DO ZASILANIA SILNIKA KOMPRESORA POWIETRZA (AC2) ORAZ BTMS (AC4)

Inwerter służy do przekształcenia stałego napięcia trakcyjnego do napięcia przemiennego, trójfazowego bez potencjału neutralnego. Przekształtnik posiada 2 niezależne wyjścia o mocy do 10 kW. Wyjście inwertera wyposażone jest w tzw. "filtry sinus", dzięki czemu kształt napięcia wyjściowego jest przystosowany do powszechnie stosowanych silników (nietrakcyjnych). Pracą torów steruje PLC, które, w zależności od konfiguracji projektu, otrzymuje od systemu autobusu informację o konieczności załączenia kompresora (CAN lub IO) oraz BTMS.

Podstawowe parametry:

 Uwy (nom)  2 x 3 x 400 VAC (niezależne, stabilizowane)
 fwy (nom)  50 Hz
 P (nom)  2 x 6 kVA
 P (max)  2 x 10 kVA
 Chłodzenie  cieczowe
 Napięcie wejściowe  500 - 750 V
 Inne  Układ miękkiego startu u/f = const.

INWERTER DO ZASILANIA UKŁADU KLIMATYZACJI PASAŻERSKIEJ

Inwerter służy do przekształcenia stałego napięcia trakcyjnego do napięcia przemiennego, trójfazowego bez potencjału neutralnego. Wyjście inwertera wyposażone jest w tzw. "filtr sinus", dzięki czemu kształt napięcia wyjściowego jest przystosowany do powszechnie stosowanych silników (nietrakcyjnych). Pracą toru steruje PLC, które, otrzymuje od systemu autobusu informację o konieczności załączenia klimatyzacji.

Podstawowe parametry:

 Uwy (nom)  3 x 400 VAC (stabilizowane)
 fwy (nom)  50 Hz
 P (nom)  18 kVA
 Chłodzenie  cieczowe
 Napięcie wejściowe  500 - 750 V
 Inne  Układ miękkiego startu u/f = const.

MONITORING IZOLACJI

W celu ciągłego monitorowania stanu izolacji między potencjałami WN+/- a konstrukcją pojazdu wewnątrz skrzyni napędu zainstalowany jest czujnik izolacji firmy BENDER.
Minimalne napięcie: 300 VDC
Badana rezystancja: >1 MΩ
Wskazania czujnika analizowane są poprzez sterownik PLC, który bezzwłocznie reaguje na sygnał błędu.

UKŁAD STEROWANIA

Sterownik napędu

Wewnątrz skrzyni napędu zamontowany jest dedykowany sterownik napędu odpowiadający za komunikację między falownikiem trakcyjnym a sterownikiem PLC. Przeprowadza on również diagnostykę pracy falownika oraz steruje załączeniem styczników WN.
Sterownik poza podstawowymi funkcjami umożliwia aktywację następujących funkcji:
- „hill holder” - utrzymywanie pojazdu na wzniesieniu uniemożliwiając jego nadmierne cofnięcie,
- ograniczenie prędkości maksymalnej (stała nastawa wewnątrz programu).

Sterownik PLC

PLC odpowiada za połączenie stykowo/komunikacyjne między baterią trakcyjną, układem napędowym oraz innymi systemami pojazdu. Dodatkowo odpowiada za sterowanie przetwornicami pomocniczymi, układem chłodzenia i kontrolerem gniazda (ENI-CHARGER_PANEL).

 

Ta strona używa ciasteczek Dowiedz się więcej