
Przetwornica ENI-PT600/N8CD/TŚ przeznaczona jest do zasilania pomocniczych obwodów elektrycznych napięciem stałym 28 V i napięciem przemiennym 3 x 230 VAC ,100Hz w modernizowanych tramwajach typu GT8ZR. Przetwornica jest zamiennikiem funkcjonalnym i elektrycznym używanej poprzednio oryginalnej przetwornicy elektromaszynowej (wirującej).
Znamionowe napięcie zasilania | 600 VDC |
Zakres zmienności napięcia zasilania | 400 ÷ 900 VDC |
Wyjście napięcia stałego | |
Napięcie znamionowe | 28 VDC ± 0,3 V |
Znamionowy prąd wyjściowy | 120 A (źródło prądowe 140 A przez czas 8 s) |
Zabezpieczenia |
przed przeciążeniem przed zwarciem zacisków wyjściowych |
Wyjście napięcia przemiennego | |
Napięcie znamionowe | 3 x 230 VAC (100 Hz) |
Znamionowa moc wyjściowa | 1,5 kVA |
Zabezpieczenia | przed zwarciem i przeciążeniem |
Temperatura otoczenia | -30°C ÷ +50°C |
Stopień ochrony obudowy | IP66 |
Masa | 95 kg |
Przetwornica jest zabudowana w szczelnej i wytrzymałej obudowie aluminiowej. Obudowa jest zabezpieczona pokryciem antykorozyjnym, a następnie powłoką malarską podnoszącą jej odporność na czynniki środowiskowe i warunki eksploatacji. Obudowa skrzyni, sposób mocowania oraz przyłącza elektryczne przetwornicy są dostosowane do wymagań klienta i zamocowania pozostałego po przetwornicy wirującej. Połączenia z instalacją elektryczną WN i NN pojazdu odbywają się poprzez złącza zamontowane na wzdłużnej ściance obudowy: WN - X1 i NN - X2 zapewniające niezawodne, pewne i stabilne połączenia obwodów przetwornicy i wagonu. Dostęp serwisowy do wnętrza przetwornicy zapewnia zdejmowana pokrywa umieszczona na dolnej powierzchni urządzenia (dostępność z kanału obsługowego bez demontażu urządzenia). Wysokowydajne radiatory aluminiowe zapewniają skuteczne chłodzenie konwekcyjne (naturalne) powietrzem z otoczenia elementów elektronicznych toru mocy urządzenia zarówno w czasie ruchu pojazdu jak i na postoju.
Przetwornica ENI-PT600/N8CD/TŚ przetwarza napięcia zasilania trakcji tramwajowej na stabilizowane napięcia wyjściowe (przekazywane do obwodów pomocniczych pojazdu):
Napięcie wejściowe doprowadzone jest poprzez wejściowy filtr EMC_WN do filtru wejściowego, który tłumi zarówno przepięcia pojawiające się w sieci trakcyjnej jak i ogranicza wsteczne oddziaływanie zakłócające samej przetwornicy na sieć zasilającą. Izolacja między uzwojeniami transformatorów stanowi separację galwaniczną zarówno między wejściem WN i wyjściami NN urządzenia, jak też i wzajemną wyjść DC i AC pomiędzy sobą. Wszystkie obwody elektryczne przetwornicy są izolowane galwanicznie od obudowy. Napięcie uzwojenia wtórnego transformatora toru DC jest prostowane i filtrowane, a następnie przekazywane do zacisków wyjściowych poprzez bezstykowe czujniki prądu i napięcia. Wyjściowe napięcie DC jest odkłócane dodatkowo w filtrze wyjściowym EMC. Napięcie toru AC jest prostowane i filtrowane, a następnie dodatkowo przetwarzane w falowniku trójfazowym (z wykorzystaniem techniki PWM) i poprzez filtr sinusoidalny (tłumiący wyższe harmoniczne napięcia) oraz filtr odkłócający EMC jest przekazywane do zacisków wyjściowych toru AC. Warunkiem rozpoczęcia pracy zainstalowanego w tramwaju urządzenia jest załączenie baterii akumulatorów i załączenie przekaźnika P1, co skutkuje uruchomieniem obwodów sterowania. W torze AC zastosowano baterię kondensatorów podtrzymujących prace falownika wyjściowego AC w czasie przejazdu przez izolatory sekcyjne i w czasie odskoków pantografu (spowodowane tym krótko-trwałe zaniki napięcia WN zasilającego przetwornicę nie powodują zaników napięcia wyjściowego AC).